درج آگهی

طرز تهیه کلم پلو ، غذای اصیل شیرازی

طرز تهیه کلم پلو ، غذای اصیل شیرازی

کلم پلوی شیرازی یکی از غذاهای اصیل شیراز است و از پلوهای اصلی شیراز به حساب می آید. کلم پلو شیرازی به قدری معروف است که در هر گوشه از خاک ایران از هر فردی پرسش شود نام یکی از غذای شیراز را نام ببر قطعاً کلم‌پلو را معرفی می کند.

کلم پلوی شیرازی یکی از غذاهای اصیل شیراز است و از پلوهای اصلی شیراز به حساب می آید. کلم پلو شیرازی به قدری معروف است که در هر گوشه از خاک ایران از هر فردی پرسش شود نام یکی از غذای شیراز را نام ببر قطعاً کلم‌پلو را معرفی می کند. تهیه و پخت کلم پلو شیرازی صبر و حوصله زیادی می خواهد.

 به سراغ طرز تهیه کلم پلو شیرازی میرویم. برای تهیه کلم پلو شیرازی به مواد مورد استفاده زیر نیازمندیم. اصلی‌ترین بخش تشکیل دهنده کلم پلو شیرازی سبزیجاتی است که در پلو مورد استفاده قرار میگیرد که درشیراز به سبزی کلم پلو معروف و شناخته شده است. یک کیلو سبزی کلم پلو شامل تره و ترخون و ریحان می باشد که لازم است پس از شستشوی مناسب کاملاً خورد گردد. ۴ پیمانه- برنج نیم کیلو گوشت چرخ کرده- نیم کیلو کلم سر، که از قبل خلال خلال شده باشد- یک عدد پیاز- مقداری آب لیمو- مقداری روغن-  نمک، فلفل و زردچوبه به مقدار لازم- یک قاشق غذاخوری آرد نخودچی.

۴ پیمانه برنج را که از قبل در آب خیسانده ایم به دیگ منتقل کرده و در آبی که در حال جوشیدن است اضافه می کنیم. برای پخت بهتر برنج لازم است که شعله زیر آن زیاد باشد. مقداری روغن به برنج اضافه میکنیم تا برنج اصطلاحا حالت پوکی به خود بگیرد. پس از اینکه برنج مقداری در آب جوشید سبزی کلم پلو را به برنج در حال جوشیدن اضافه میکنیم و صبر میکنیم تا برنج آماده آبکشی شود.

 یک عدد پیازی را که داشتیم رنده می کنیم و به گوشت چرخ کرده ای که از قبل آماده کرده ایم با نمک و فلفل و زردچوبه و یک قاشق آرد نخودچی مخلوط می‌کنیم و کاملاً ورز می‌دهیم .سپس گوشت آماده شده را به صورت قل قلی در آورده و در سینی می چینیم.اندازه گوشت ها نباید نه خیلی بزرگ و نه خیلی کوچک باشد. گوشت های قلقلی شده را کمی در ماهیتابه با روغن تفت داده و کلم را که از قبل خلال کرده ایم به گوشت اضافه می کنیم و تفت می دهیم. پس از اینکه گوشت های قل قلی و کلم به میزان مناسب تفت خوردند، مقداری آبلیمو به آنها اضافه می کنیم. از کلم پیچ نیز می توان استفاده کرد به این صورت که کلم ها را خرد کرده و در دیگی بخار پز می کنیم. در این صورت می توان کلم ها را در فریزر برای دفعات بعدی نگهداری کرد. البته کلم پلوی اصیل با کلم سر تهیه می شود.

 کمی نمک فلفل و زردچوبه را به گوشت و کلم در حال تفت خوردن اضافه می‌کنیم. فلفل سیاه یکی از ادویه هایی است که حتماً باید در کلم پلو استفاده شود. برنج و سبزی در حال جوش خوردن را آبکش کرده. سپس به قابلمه دیگری برای پخت نهایی انتقال میدهیم. یک لایه برنج و سبزی میریزیم و یک لایه گوشت و کلم  تا مواد درون قابلمه بصورت لایه لایه درست شوند. پس از این کار مقداری روغن را کمی گرم میکنیم و روی سطح برنج اضافه میکنیم و درب قابلمه را که با دَم کش پوشانده ایم روی قابلمه می گذاریم و آن را روی شعله قرار می دهیم.  بهتر است تا ۱۰ دقیقه اول شعله زیاد باشد تا بخار در دیگ تشکیل شود و پس از آن شعله را کم می‌کنیم. مدت زمان تقریبی طبخ این غذا یک ساعت می باشد. پس از دم کشیدن برنج می‌توانید میل کنید، نوش جان. در ضمن ته دیگ کلم پلو شیرازی بسیار لذیذ است.  فراموش نکنید که سالاد شیرازی را حتماً آماده کرده باشید و با کلم پلو میل نمایید زیرا کلم پلو بدون سالاد شیرازی معنی نداره.

آخرین رویداد ها و اخبار شیراز

مشاهده همه